22. prosinca 2016.

Poker

Cilj ovog projekta je bio fotografiju kao umjetnički rad primijeniti na predmet svakodnevne uporabe. To jest izraditi predmet koji je kombinacija umjetničkog stvaralaštva i svakodnevne igre; starih i novih tehnika i tehnologija, sa svrhom novog, slojevitijeg pogleda na igru/život.

Stoga je autorica odlučila izraditi vlastiti špil karata za poker koristeći se medijem fotografije.
Kako bi fotografije bile funkcionalne za stvaranje špila karata, bilo ih je potrebno snimiti u 4 serije. Jedna serija se sastojala se od 13 fotografija koje sadrže određenu vizualnu koheziju. Svaka od četiri serije predstavlja jednu boju/znak u kartaškom špilu. Četiri serije od 13 fotografije čine cjelinu od 52 fotografije, koliko ih je potrebno za izradu špila karata za poker.

Fotografije za izradu špila karata su snimljene i izrađene analognim fotografskim postupkom (snimljene analognim fotoaparatom na filmu i razvijene u tamnoj komori) koje su potom skenirane i printane u špilove, dimenzija svake karte 65x100mm.

Odabirem poker kao temu inspiracije za seriju primijenjenih fotografija jer sama priroda te kartaške igre obiluje metaforičkom slojevitošću međuljudskih odnosa. Sve fotografije u seriji su autoportreti pa je na taj način sam špil karata svojevrsni autoportret namijenjen interakciji s publikom. Svaka karta ima određenu vrijednost, kao i svaka od ljudskih osobina, a u određenim kombinacijama mogu biti dobitne ili bezvrijedne (vrline ili mane).
U pokeru ima više dobitnih kombinacija, bitno je da dobijete najjaču. Autoportretom u obliku špila karata, sebe stavljam „na stol“, u ruke drugih i za igrače je upitno koju će kombinaciju dobiti. To je žena u rukama drugih, dijeli se i zadržava, na temelju njenih vrijednosti se ulaže. Svaka ima svoju vrijednost, dok je u određenim kombinacijama jača. U životu preuzimamo razne uloge, svakoj osobi smo vrijedniji (ili manje vrijedni) zbog naših karakteristika, osobnosti, vještina… Poker je, kao i život, ništa bez rizika, ali koja je vjerojatnost dobitka s obzirom na karte koje smo dobili?

Ela Štefanac

Sadržaj svake od serija fotografija temelji se na raznim aspektima broja 4, kao na primjer 4 osnovna polja života: emocije, misli, materijalni svijet, psiha ili 4 elementa: voda, vatra, zrak, zemlja ili 4 godišnja doba: ljeto, jesen, zima, proljeće.
Osim toga, sadržaj svake karte zasebno također se temelji na simbolici brojeva kojima pripadaju, ali razrađuje se dalje i stavlja lik (autora) u određene životne situacije, preokupacije, očekivanja.


Voditeljica projekta je APURI studentica Ela Štefanac, a projekt se izveo uz financijsku potporu Sveučilišta u Rijeci – Studentskog kulturnog centra.