03. ožujka 2020.

Prvi dan Festivala Susjedstva Kampus

U ponedjeljak 02. ožujka 2020. godine održao se prvi dan Festivala Susjedstva Kampus.

Objedinjen naslovom Camp(with)Us — Kampus za sve, program Kampusa i riječkog Sveučilišta otvara svoja vrata znanja i predstavlja se s dvadeset i osam interdisciplinarnih programa i projekata u izvedbi sveučilišnih profesora i studenata.

Ovog prvog dana, predstavljeni su sljedeći projekti:

Cjelokupni program je jedinstven primjer suvremene sveučilišne kampus-kulture, kojim se uspostavljaju veze sa zajednicom i gradom jer je upravo Akademska zajednica nezaobilazan čimbenik izgradnje nove paradigme grada Rijeke.

Uz dvadeset i osam projekata, provode se i druge aktivnosti. Jedna od njih je program umjetničkih rezidencija Vitamin D, kroz kojeg je Susjedstvo Kampus ugostilo hrvatskog umjetnika Darka Fritza koji se predstavlja hortikulturnom intervencijom u prostoru „I’m not a robot“ koju izvodi u suradnji s udrugom „4 grada Dragodid“, KD Čistoća d.o.o. i Saveza udruga Molekula iz Rijeke.

Raspored održavanja programa za vrijeme Festivala Susjedstva Kampus od 02-05.03.2020.

Uz susjedstva Čavle, Matulje i Kampus, ostala susjedstva su: Lovran, Opatija, Kastav, Pehlin, Drenova, Škurinje, Turnić i Mlaka, Jelenje, Praputnjak, Kostrena, Crikvenica, Novi Vinodolski, otok Rab, otok Unije, grad Cres, grad Krk, Malinska, Vrbnik, Gomirje, Mrkopalj, Fužine, Delnice, Brod na Kupi i Gornji Kuti.

Ovi se gradovi i mjesta povezuju s 27 organizacija, gradova ili mjesta iz zemalja Europske unije:
Vorstandschaft des Klausen i Bärbele Verein (Immenstad, Njemačka), Akademija izvedbenih umjetnosti (Prague, Češka), Trieste International Foundation for Scientific Progress and Freedom (Trst, Italija), Ružomberok (Zilina regija, Slovačka), Općina Selnica ob Dravi (Slovenija), Nacionalni muzej arheologije (Malta), kolektiv Urban Gorillas (Cipar), Temišvar 2021 (Rumunjska), institucija The Camp (Francuska), platforma Ubiqa (Bilbao, Španjolska) Riga Folk-Dancing Club (Latvija), Estonski prirodoslovni muzej (Estonija), Kaunas 2022 (Litvanija), Kinvara (Irska), Gornje Bele Rečke & Goatmilk festival (Bulgarska), organizacija GreenWise People (Velika Britanija), Oulu 2026 (Finska) glazbeni kolektiv Lydenskab (Danska), Fondacija za razvoj Nidzicka (regija Pomeranija, Poljska), kolektiv Disorder (Švedska), organizacija Stichting Bewegend Beeld (Rotterdam, Nizozemska), Global Water Partnership Mediterranean (Atena, Grčka), Centar za učenje o ekologiji i Nacionalni prirodoslovni muzej (Luksemburg), 4iS (Portugal) i Akademija primijenjene umjetnosti (Beč, Austrija), Pečuh 2010 (Mađarska), institute Mondeanum (Mons, Belgija), Grad Beč (Austria).

DETALJNIJE O POJEDINIM PROGRAMIMA NA FESTIVALU SUSJEDSTVA SVEUČILIŠNI KAMPUS

Potreba, ponuda, potražnjaInterdisciplinarni program studenata Akademije primijenjene umjetnosti, Filozofskog fakulteta i korisnika doma za starije na Čavlima. Nakon teorijskog predavanja problemskog sklopa – brige (o sebi), kreće praktični dio programa u kojem će studenti  pomagati korisnicima u korištenju njihovih mobitela u svrhu fotografiranja, kako bi korisnici samostalno fotografirali objekte i(li) radnje za koje smatraju da im čine dobro. Studenti bilježe trenutke brige o sebi, u nekom od medija kojeg odaberu: fotografiji, crtežu, tekstu, slici, skulpturi. Voditeljica: Petra Mrša.

KPR kiosk; projekt je osmišljen prema uzoru na zemlje s visokom svijesti o srčanom zastoju gdje se kiosci kardiopulmonalne reanimacije (KPR) mogu naći na javnim mjestima. Kroz postavljanje kioska na Sveučilišnom kampusu podiže se svijest građana. U Hrvatskoj od deset žrtava srčanog zastoja preživi samo jedna. Građani mogu pomoći promjeni poražavajuće statistike jer su oni u 2/3 slučajeva svjedoci srčanog zastoja primjenom postupaka KPR-a, a KPR kiosk prilika je za naučiti tu vještinu. Voditelji: Alan Šustić i Petra Volf Žiković.

Kako bez suza u dječji vrtić i osnovnu školu? – Podrška socio-emocionalnoj dobrobiti djece tijekom prijelaza i prilagodbe;S obzirom na važnost i izazove prijelaznih perioda i prilagodbe u dječjem vrtiću i osnovnoj školi, cilj ovog projekta jest pružiti stručnu podršku roditeljima i djeci te osnažiti postojeće kompetencije odgajatelja i učitelja razredne nastave u radu s djecom tijekom prijelaza i prilagodbe. S tim ciljem, provode se predavanja s radionicama posebno za odgajatelje/učitelje, za roditelje i djecu. Suradnici projekta su nastavnici i studenti Učiteljskog fakulteta, DV Đurđice i OŠ Trsat. Voditeljica: Sanja Tatalović Vorkapić.

Lutkarska predstava: Male tajne profesorice Šifrice; Lutkarska predstava vodi vas na putovanje u Svijet kriptografije. To je svijet pisanja tajnih poruka. Na tom putovanju ćete upoznati profesoricu Šifricu i njezina prijatelja profesora Kriptića. Oni će vam objasniti osnovna načela kriptografije i pokazati kako svoje poruke skrivaju od Radoznalića. Voditeljica: Marija Maksimović.

Inspiracije iz nanosvijeta – Izložba; Cilj izložbe „Inspiracije iz nanosvijeta“, zajedničkog projekta Odjela za fiziku i Centra za mikro- i nanoznanosti i tehnologije te Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, je objedinjenu kreativnost znanosti i umjetnosti približiti široj zajednici. Na izložbi će svi zainteresirani posjetitelji moći pogledati odabrane slike nanosvijeta snimljene pretražnim elektronskim mikroskopom i njima inspirirana nova umjetnička djela studenata Akademije. Voditeljica: Ivana Jelovica Badovinac.

Imaginary-čarobna matematika; IMAGINARY je neprofitna organizacija za komunikaciju moderne matematike. U sklopu navedenog projekta Odjel za matematiku Sveučilišta u Rijeci 2016. godine organizirao je izložbu Imaginarno – čarobna matematika te je 2019. godine izložba biti ponovno postavljenja u vanjskom prostoru Kampusa Trsat. Izložba i popratne aktivnosti imaju za cilj promicanje matematike kroz umjetnost, igre svjetla i sjene te interaktivne i praktične demonstracije. Voditeljica: Vedrana Mikulić Crnković.

Šetnja sjećanjaProjekt Šetnja sjećanja obuhvaća video razgovore s lokalnim stanovništvom u susjedstvu Kampusa, čija sjećanja mogu doprinijeti boljem razumijevanja mladih o povijesnim događajima i osobnim sjećanjima. Video razgovori obogaćeni su slikama okolišne šetnice, odnosno snimljenim materijalima za projekt „Od Trsatske gradine do Astronomskog centra“. Projekt uključuje studente i mentore koji obrađuju temu koristeći se postojećom tehnologijom virtualne  i proširene stvarnost (VR I AR). Projekt ostvaruju studenti triju akademija (APURI, ALU i ADU) uz mentorstvo profesora. Voditeljica: Ingeborg Fülepp.

Prezentacija knjige: „Mornarička akademija u Rijeci – Civilni značaj vojne ustanove“; Mornarička Akademija u Rijeci bila je najznačajnija obrazovna ustanova 19.st. čiji su profesori aktivno sudjelovali u istraživanjima. Među njima su dva znanstvenika svjetskog glasa: fizičar Peter Salcher, zbog rada na području akustike s Ernstom Machom te kemičar Josef Koettstorfer, čija se metoda za analizu masti, tzv. Koettstrferov ili saponifikacijski broj, i dan danas koristi. U tu kategoriju spada i neopravdano zaboravljeni Emil Stahlberger, koji je već 1874 objavio i knjigu o plimi i oseki u Riječkom zaljevu, gdje je opisao pojavu danas poznatu pod nazivom meteotsunami. Voditeljica: Ana Alebić-Juretić.

Putujući znanstvenici;Projekt Udruge studenata biotehnologije (USBRI) u Rijeci kojim se nastoji popularizirati znanost primarno među učenicima nižih razreda osnovnih škola te među djecom predškolske dobi. Način na koji to postižemo je provođenje interaktivnih radionica izvođenja pokusa u vrtićima i osnovnim školama na području Primorsko-goranske i Istarske županije te na znanstvenim manifestacijama. Pokusi su osmišljeni na način da zainteresiraju djecu o samoj znanosti, a ovisno o uzrastu učenika, pokusima se objašnjavaju se i osnovni pojmovi biologije, kemije i fizike. Voditelj: Marko Rubinić.

Inspiracije iz nanosvijeta – radioniceRadionice su dio projekta „Inspiracije iz nanosvijeta“, međuinstitucionalne suradnje Akademije primijenjenih umjetnosti i Laboratorija za pretražnu elektronsku mikroskopiju, zajedničkog laboratorija Odjela za fiziku i Centra za mikro- i nanoznanosti i tehnologije Sveučilišta u Rijeci. Cilj radionica je promocija znanosti i umjetnosti, odnosno upoznavanje zainteresiranih posjetitelja i djece predškolskog uzrasta, kroz interaktivne aktivnosti, s poticajima iz nanosvijeta i s radom elektronskog mikroskopa. Voditeljica: Darija Žmak Kunić.

Odakle dolazimo? Što smo? Kamo idemo?;Izložba studenta Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci pod nazivom “Od kuda dolazimo? Što smo? Kamo idemo?”. Ujedno i najslavnije djelo slikara Paula Gauguina. Kao što naslov sugerira, slika predstavlja tri pitanja i tri razdoblja života. Na ista pitanja pokušat ćemo odgovoriti izložbom pod vodstvom mentorice doc.dr.art. Darije Žmak Kunić u Gradskoj galeriji Lovran i na području Kampusa. Cilj izložbe je upoznati što veći broj stanovnika Rijeke i okolice s radom studenta Akademije primijenjenih umjetnosti i njihovim kulturnim aktivizmom. Voditeljica: Ivona Habijanec.

U potrazi za super voćem našeg kraja- zaboravljena „drenjula“;Drijen (dren, lat. Cornus mas L.), na riječkom području poznatiji kao „drenjula“, je oduvijek bio simbol zdravlja, o čemu svjedoči i narodna izreka „Zdrav kao drijen!“. Zahvaljujući „drenjuli“ i riječka četvrt Drenova je dobila svoje ime. Danas nažalost, ovi crveni plodovi postaju zaboravljeni i izostavljeni iz naših jelovnika. Ovim projektom se želi ponovo oživjeti drijen kroz znanstvena istraživanja i edukativna predavanja koja će povećati svijest građana o važnosti drijena. Voditeljica: Željka Peršurić.

Predstavljanje rada i publikacije grupe JA:TO;Skupina mladih umjetnika pod nazivom JA:TO kolektiv predstavlja svoj dosadašnji rad te publikaciju. Predstavljanje i neformalno druženje održava se u amfiteatru Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci kroz video projekciju njihovih radova. Vrlo važan dio samog događaja je uspostavljanje dijaloga s posjetiteljima te razvijanje ugodne atmosfere, stoga nakon prezentacije radova u slijedi razgovor s autorima i neformalno druženje. Voditeljica: Kristina Čehulić.

Pametne STEM radionice;Kroz „Pametne STEM radionice“ djeca, predškolskog i školskog uzrasta (od 5 do 15 godina) te šira javnost, se upoznaje s osnovama rada na STEMI robotima te osnovama 3D tiska i skeniranja. Uključena su i popularno-znanstvena predavanja na temu pametnih tehnoloških rješenja, korištenja svjetla u biomedicini i terapiji, o imunologiji te o ulozi STEM područja u demokratskom društvu. Svi involvirani znanstvenici imaju dugogodišnje iskustvu u znanstvenom i nastavnom radu te popularizaciji znanosti. Voditelj: Saša Zelenika.

Mušice u nastavi;Projekt predstavlja povezivanje Laboratorija za genetiku ponašanja, Odjela za biotehnologiju, UNIRI, s odgojno-obrazovnim stručnjacima i nastavnicima u osnovnim i srednjim školama. Cilj projekta je edukacija nastavnika za korištenje živog laboratorijskog modela vinske mušice putem kojeg se učenicima kroz aktivno sudjelovanje i provođenje pokusa olakšava usvajanje znanja iz biologije. Edukacija će se provesti putem predavanja, radionica te izrade mrežne stranice. Voditeljica: Rozi Andretić Waldowski.

Projekt Sušak- umjetnost sjećanja;Audiovizualna dokumentacija sjećanja središnji je dio projekta „Sušak – umjetnost sjećanja“. Uz pohranjivanje usmenih izjava i dokumentaciju obiteljskih i drugih fotografija, osobnih dokumenata i predmeta koji svjedoče sušačku priču, projekt i na razne druge načine, posebice umjetničke, promišlja i prezentira različite aspekte iskustva „nepostojećega grada“. Kao takav, pridonosi arhivu usmene povijesti potrebnome za buduće studije i istraživanja, ali i rezultira mapiranjem grada i muzealizacijom sušačke baštine. Voditeljica: Sarah Czerny.