9. STIFF – SVE O FILMSKIM PROGRAMSKIM BLOKOVIMA

Vrijeme je za IGRU, zaboravljenu muzu djetinjstva, koju ćemo slaviti bogatim natjecateljskim programom 40 filmova svih žanrova i filmskih rodova iz 16 zemalja svijeta, podijeljenih u 11 programskih blokova koji svojim naslovima podsjećaju na najpoznatije društvene igre odnosno na poteze i taktike koje ih čine (Poluvrijeme • Pantomima • Dodavanja • En Plein • Dama • Zaleđe • All in • Kontrolna točka • Skrivači • Špekule). 

STIFF-OVIH 40 ANIMIRANIH, DOKUMENTARNIH I IGRANIH RAZLOGA ZA ODLAZAK U KINO

PRELISTAJTE SLUŽBENI KATALOG i pažljivo pročitajte pravila igre 9. STIFF-a:

Poluvrijeme • Zvuk koji prekida utakmicu, upozorenje da je vrijeme za stanku, da igra ima svoj tijek i da smo sada na pola puta. U međustanju, prekidu, iščekivanju. Animirani film Animalno trenje u ekspresivnom kolažu arhetipova stvara asocijativni vrtlog predaha i uzdaha u lamentaciji o potisnutom životinjskom instinktu kod ljudi. U igranom filmu Plavi Šum jedan je neočekivani zagrljaj dugo potreban odmor jedne mlade i osamljene duše. Zatočena u poluvremenu, na prvim stranicama svog diplomskog rada, junakinja je dokumentarnog filma Ja, ja i ja, u sumanutom ritmu emocija, potreba i želja koje u toj golemoj životnoj pauzi igraju svoju vlastitu igru.

Pantomima • Geste uglavnom otkriju više od svega izrečenog. Igru naših pokreta pogoni neki unutrašnji mehanizam koji se ne da zavarati, a svaki pokušaj namjernog manevriranja jasan je poput slona u sobi. Što poručujemo svojim tijelom, a što želimo poručiti? Lakše je sakriti misli nego ekspresije. Koliko govorimo o sebi dok se krećemo? U dokumentarnom filmu Svjetlosne godine, Vitali, osebujni svećenički pripravnik, odaje svoju bit – po mnogočemu širu od zadanih granica života i vjere – u skučenom ali sigurnom prostoru cimerskog stana. Doživljaj stranih tijela i prostora užasava pak introvertnu djevojčicu u vrtiću u animiranom filmu Tiho dijete. Posramljen svojim viškom kilograma i neuglednim izgledom vlastite majke, junak filma Voće i povrće napravit će sve da ispravi figure koje ga muče. U konačnici, protagonist animiranog filma Slouch nalazi se u petlji iskušanih pokreta glazbene zvijezde. Mogu li njegov uspjeh ostvariti i neke druge, iskrenije kretnje?

Dodavanja • Održavanje dijaloga sa stranama koje su nam u opoziciji, posebna je vještina. Argument je poput loptice koju možemo servirati silovito, bez prilike da se sugovornik snađe, ili pak mlako da ga naš stav ni ne dotakne ili umjereno, u igri dodavanja koja je zabavna, ali i održiva za obje strane. U traženju tog balansa nalazi se mlada feministkinja u dokumentarnom filmu Esther po povratku na selo, u svoju tradicionalnu, katoličku obitelj. U strahu od nepoznatog, vještine seoske primalje odbačene su od strane zajednice u napetoj srednjovjekovnoj drami Babice. Koliko daleko smijemo zadirati u intimu bliskih nam osoba pita se zaigrana animacija Znatiželja, a kako (i treba li uopće) održati stara prijateljstva i nepomirene razlike otkriva domaći igrani film Naš prvi pokušaj.

En Plein • Staviti sve šanse na jedan broj, potez je nekog veoma sigurnog ili poprilično ludog ili posve rezigniranog. U dokumentarnom filmu (p)artizan, mladi će umjetnik sav svoj ulog po šesti put staviti na ostvarivanje bitnog mu sna, upisivanje Likovne akademije u Ljubljani. Protagonist filma Dostavljač pak dosadnu svakodnevicu dostavljača paketa prekida usputnom vezom s jednom klijenticom. S druge strane, beskompromisna gradacija ritma i asocijativnih prizora svih nusprodukata društvenosti ne ostavlja prostor za predah u eksperimentalnoj animaciji Tisuću i jedan pokušaj da budeš ocean. Bivši ovisnik o kocki i amaterski dizač utega, sada osuđen na garažu svojih roditelja, sve svoje nade polaže u prodaju proteina za multi-level marketinšku agenciju u igranom filmu Začetnik. Ulog su postavile i majka i kći u zajedničkoj šetnji zakrčenom makijom do mora u dokumentarnom filmu Puta toliko.

Dama • A sada su na potezu žene. One koje koračaju izvan ruba konvencija pa njihove korake društvo prati pod posebnim povećalom. One koje se ne kreću zacrtanim poljima. Dokle će stići, kršeći pravila igre? No život često nije fer, da bi se igralo pošteno. U filmu Prvi žena čije je nerođeno dijete osuđeno na smrt odlučuje se na neočekivan put. Harmoniju otoka divljih žena u animiranom filmu Očarane prekida pojava naoko običnog predmeta, a petnaestogodišnja Flavie, u dokumentarnom filmu Žrtvovati, spremna je na građanski neposluh kako bi obranila svoja socijalna i ekološka uvjerenja. Hoće li slobodom kretanja ovladati i mlada djevojka zatvorena u očinskom oklopu u animiranom filmu Lončareva kći? U eksperimentalno – dokumentarnom filmu Valovi, autorica promatra intimni ljubavni odnos u subjektivnom pokretu, kroz dodire i šaputanja, kroz suptilne reminiscencije, kroz vrtloge, valove i titraje.

Zaleđe • Na zabranjenim marginama prostora koji nas okružuje nerijetko stojimo zaleđeni od mogućih pogrešaka kojih se bojimo. Nesigurnih koraka krećemo se u poznatom, a stranom okruženju, kao protagonist animiranog filma Vjeran pas čija unutarnja nervoza direktno reflektira problematičnu i opasnu okolinu. Eklektične boje mlade skupine neonacista propituju prostor i provociraju granice društva, ali i pojedinaca koji grupu čine, u igranom filmu Rosanazi. Na putu, razmještena između asocijacija i sjećanja, nalazi se protagonistica animiranog filma Narančina kora u vlaku iz Španjolske, a na krilu joj je blok ispunjen uspomenama. Estetika zavodljive fotografije u nepristupačnim predjelima poljskog sela ističe otuđenost i osuđenost protagonista u igranom filmu Zavijanje.

All in • Igranje s najvišim ulozima rezultira usponom do vrha ili padom do dna. Ali kako ćemo znati što nas čeka ako nekad ne stavimo sve na kocku? Želja da bude u središtu zbivanja, na vrhuncu zabave, opetovano puni i prazni junakinju dokumentarnog filma In medias res. Sve od sebe, svog sebe, daje i protagonist igranog filma Tajna soba, u (posve) neočekivanoj završnici napetog dana na riskantnom građevinarskom poslu. Svoje adute i talente za punokrvni srednjovjekovni mjuzikl otkrila je družina iza filma Djevojka u plavoj haljini, a jedna naoko beznačajno okinuta fotografija otvorila je more nesigurnosti i loših iskustava protagonistice animiranog filma Pore.

Kontrolna točka • Doživjeti neuspjeh ne znači uvijek vratiti se na početak. Iskustvo, makar loše, ostavlja trag i smjer za neke druge pokušaje. Možda uspješnije, upravo zbog tog iskustva. Da nije samo bitno znati što želimo od života već i ono što ne želimo, jednostavno pokazuje protagonistica dokumentarnog filma Flora. Samo što život, u konačnici, nije igra i mogućnosti ponavljanja ograničene su. A kada život čini niz nesretnih događaja, kao što je to slučaj u dirljivoj animaciji Orahovo srce, teško je naći trenutak na kojem bi se život, u pozitivnom smjeru, mogao graditi dalje. Jedna mačka i topla riječ prolaznika ipak drže slabe životne konce protagonista dokumentarnog filma Moj prijatelj Aleksandar Grigorjevič. Hoće li mlada žena nakon traumatičnog načina zarade za život u igranom filmu Lili je sama uspjeti naći svoju kontrolnu točku?

Time—out • Suočeni s novim podražajima, osjetljiviji smo, ali i ranjiviji. Svoj je život toj vožnji u leru prepustio protagonist dokumentarnog filma Kad bi ova ulica bila moja, oštroumni beskućnik čija sloboda ima istinske draži, ali i niz osjetljivih točaka slabosti. Nadahnujuća animirana priča Matapacos o psu koji je postao simbolom aktivizma u Čileu zaustavlja nas u trenutku dirljive snage i moći pojedinca. S druge pak strane, predah se pretvara u uzdah očaja i strave za protagonisticu napete drame Borzaya nakon spoznaje o pravoj naravi ilegalnog poduhvata počinjenog da spasi egzistenciju svoje obitelji. A možda je smiraj u tihim trenucima noći dokumentarnog filma Nocturno. Ili tek iz te tišine nastaje pravi košmar?

Skrivači • Tko se nije skrio, magarac je bio! No mračno i nepoznato, u svakoj dobi, vraća onaj dječji strah u nama, koji vapi za toplinom i sigurnošću. Što ako je zapravo naša babaroga iz djetinjstva samo uboga i nesretna žena iz susjedstva? U potragu za svojim strahom koji ga prati od dječačke dobi krenuo je autor dokumentarnog filma Babajanja. Kako pak sakriti prve pobude svojeg tijela i sve ono što tijelo neočekivano u tinejdžerskoj dobi želi, tema je igranog filma Rođaci, dok se pitanjem roditeljskih tajni pred djecom crnohumorno bavi podjednako slatka i brutalna animacija Lažeš ko pas. A nekad je baš u nepoznatom tajna izazova, kada sve poznato postane dosadno, kao u slučaju protagonista filma Jesen našeg ljeta.

Špekule • Mladost je lijepa, a tako krhka. Po definiciji nevina, ali nerijetko to nije. Što kada nemamo pravo na trenutke koji joj pripadaju? U dokumentarnom filmu Voli me mlada Laetitia traga za ljubavlju i svojim mjestom u svijetu koji samoostvarenje percipira kroz filtrirane fotografije. Otuđen gradski život trojice tinejdžera prate zvukovi strojeva (umjesto ljudi) u animiranom filmu Zlatne margarite. Svu moguću bezbrižnost i sjaj mladosti polako, ali sigurno gasi tajna jednog prijatelja iz ekipe u posve zaigranom igranom filmu Sutra je za nekoliko sati. Valjda se s ljepotom mladosti, kao i špekulama, valja samo igrati, dok se može. Kao i u asocijativnoj i živopisnoj animaciji Parada, za kraj programa.

Svi programi festivala su kao i uvijek u potpunosti besplatni!


9. STIFF podržavaju Hrvatski audiovizualni centar (HAVC), Grad Rijeka, Primorsko-goranska županija, Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Stroom den Haag te Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva.

Međunarodni studentski filmski festival (STIFF) prvi je hrvatski međunarodni festival posvećen isključivo studentskom i debitantskom filmu. Pokrenut 2014. godine u produkciji Filmaktiva i Studentskog kulturnog centra Sveučilišta u Rijeci, odvija se u riječkom Art-kinu.